Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Money.plTechnologieNauka i wiedzaLeksykon PTAHubble, Edwin Powell
Leksykon Polskiego Towarzystwa Astronomicznego
A B C D E F G H I J K L M N O P R S T U W Z

Hubble, Edwin Powell

20.11.1889 - 28 09.1953
Po ukończeniu Uniwersytetu w Chicago, Edwin Hubble ukończył studia prawnicze na uniwersytecie w Oksfordzie. Przez rok uczył w szkole średniej w Indianie, by następnie powrócić do Chicago i astronomii. Po doktoracie, oprócz służby wojskowej w obu wojnach światowych, pozostał na stałe związany z Obserwatorium na Mt. Wilson. Udział w wojnach uważał za swój obywatelski obowiązek. W latach 1923-1925 zidentyfikował Cefeidy w mgławicach NGC 6822, M31 i M32 i dowiódł, że są to obiekty leżące poza naszą Galaktyką. Jego badania "mgławic pozagalaktycznych" dzisiaj zwanych galaktykami, pozwoliły Mu zaproponować ich klasyfikację (galaktyki eliptyczne, spiralne, nieregularne) i schemat ewolucyjny. Dowiódł, że te obiekty są rozmieszczone równomiernie na niebie. Mierzył odległości do galaktyk i w 1929 r. opublikował swe słynne prawo: zależność prędkości oddalania się od nas galaktyk od ich odległości. To prawo zostało uznane za stwierdzenie rozszerzania się Wszechświata i stanowi podstawę współczesnej kosmologii.
Jego nazwisko nosi:
- Prawo Hubble'a
- Stała Hubble'a i jej odwrotność Czas (epoka) Hubble'a
- Teleskop kosmiczny Hubble'a
- Mała planetka nr 2069 (Hubble)
- Krater księżycowy
- Klasyfikacja galaktyk Hubble'a.