Zagłada dinozaurów namierzona. Znają datę

Fot. Paco Ayala - Fotolia.com

Najdokładniejszą - jak dotąd - datę zagłady dinozaurów udało się ustalić naukowcom z międzynarodowego zespołu.

Za pomocą datowania próbek skał i popiołów ustalono, że dinozaury wymarły 66 mln 38 tys. lat temu, z dokładnością do 11 tys. lat. Ta data zgadza się mniej więcej z datowaniem uderzenia w Ziemię potężnej asteroidy.

Od lat uczeni zadają sobie pytanie, co bezpośrednio spowodowało zagładę dinozaurów - uderzenie w Ziemię ciała niebieskiego, czy erupcje wulkanów, a może zmiana klimatu. Niektórzy uważali, że kosmiczna kolizja nastąpiła wręcz 300 tys. lat po wymarciu prehistorycznych gadów.

Teoria o zagładzie dinozaurów z przyczyny asteroidy pojawiła się w latach 80. XX w. dzięki badaniom Luisa i Waltera Alvarezów. Ci dwaj uczeni, ojciec i syn, doszli do takiego wniosku, badając krater Chicxulub na półwyspie Jukatan w Meksyku. Krater jest pozostałością po uderzeniu ciała niebieskiego lub jego odłamka o średnicy 10 km. W warstwie osadowej u schyłku okresu kredowego odnaleźli oni dużą ilość irydu oraz tektyty - bryłki stopionego szkliwa. Są to ślady kosmicznej kolizji.

Czytaj więcej Meteory spadają na Rosję. 500 rannych Deszcz meteorów, któremu towarzyszyły głośne eksplozje, spadł nad obwodem czelabińskim na Uralu. Międzynarodowy zespół badaczy ze Stanów Zjednoczonych i Europy podjął się ustalenia precyzyjnej chronologii zagłady dinozaurów i uderzenia asteroidy.

Oprócz datowania momentu kolizji asteroidy, naukowcy postanowili przeprowadzić dokładne datowanie kości dinozaurów z formacji skalnej Hell Creek w Montanie, gdzie znajdowane są znakomicie zachowane skamieniałości. Jest to zarazem doskonałe miejsce do badania zmiany w skamieniałościach przed i po zagładzie dinozaurów.

Datowanie przeprowadzono metodą argon-argon, która opiera się na pomiarze rozpadu radioaktywnego potasu w gaz szlachetny argon. Zdaniem badaczy obie daty - uderzenia asteroidy i zagłady dinozaurów - są tak bliskie siebie, że albo sama asteroida dokonała dzieła zniszczenia, albo co najmniej był to ostateczny cios. Naukowcy spekulują, że wskutek aktywności wulkanicznej klimat Ziemi i tak mógł być bardzo uciążliwy dla dinozaurów, a zatem uderzenie asteroidy jedynie je dobiło.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach tygodnika Science.

dinozaury, paleobiologia, wyginięcie