Top 10 zadziwiających odkryć. Tego się nie spodziewasz. strona 9 z 10

Top 10 zadziwiających odkryć. Tego się nie spodziewasz

Fot. jhun111jhun/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr

Kopalny pingwin zrekonstruowany. Wiedzą, jak wyglądał

Seventh Continent/CC BY-NC 2.0/Flickr

To był jeden z pięciu gatunków pingwinów, żyjących na terenie dzisiejszej Nowej Zelandii w oligocenie, jakieś 25 mln lat temu. Naukowcy przezwali zwierzę Kairuku, co w języku Maorysów oznacza mniej więcej: nurek, który wraca z jedzeniem. Jego szkielet udało się zrekonstruować po 35 latach prac. Sprawy nie ułatwiał wyjątkowy wygląd zwierzęcia.

- Jak na pingwinie standardy, kairuku był ptakiem wytwornym, o smukłej sylwetce i długich płetwach, za to nogach krótkich i grubych - relacjonuje dr Dan Ksepka z North Carolina State University, dr Dan Ksepka. - Gdybyśmy mieli go rekonstruować na podstawie ekstrapolacji długości płetw, miałby ponad 1,8 metra wysokości. Tak naprawdę Kairuku mierzył jakieś 125 cm - tłumaczył.

Naukowcy zrekonstruowali Kairuku z dwóch różnych skamieniałości, a za model posłużył im szkielet współczesnego pingwina królewskiego. W efekcie uzyskali ptaka wysokiego, o wydłużonym dziobie i długich płetwach - bez wątpienia najwyższego spośród pięciu gatunków, które w jego czasach żyły w tym samym rejonie.

Na kolejnej stronie przeczytasz, co robi wyrak, kiedy otwiera pyszczek