Top 10 zadziwiających odkryć. Tego się nie spodziewasz

Fot. jhun111jhun/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr

Kozy uczą się akcentów, muszka owocówka upija się, żeby ratować swoje życie, a zebry mają paski, żeby uchronić się przed gryzieniem owadów. Serwis Tech.Money.pl wybrał 10 najbardziej absurdalnych odkryć poprzedniego miesiąca. Zobacz, nad czym jeszcze pracowali w lutym światowi naukowcy.

Pobekiwanie ma znaczenie. Tak kozy uczą się akcentów

tomosuke214/CC BY-NC-SA 2.0/Flickr

Kozy karłowate potrafią przyswajać sobie odrębne akcenty. Młode zwierzęta wychowują się w grupach rówieśniczych, funkcjonujących podobnie jak żłobki. Brytyjscy naukowcy zauważyli, że w obrębie każdej grupy dźwięki wydawane przez zwierzęta są podobne. Tym samym kozy dołączyły do elitarnej grupy ssaków, które potrafią przystosowywać do otoczenia wydawane przez siebie dźwięki, jak np. ludzie, nietoperze czy wieloryby.

Badacze dr Elodie Briefer i dr Alan McElligott z University of London nagrywali popisy wokalne tygodniowych koźlątek i porównywali je z dźwiękami wydawanymi przez nie w wieku pięciu tygodni.

- Odkryliśmy, że genetycznie spokrewnione koźlęta wydają podobne odgłosy, ale pobekiwanie młodych wychowujących się w tej samej grupie też ma ze sobą wiele wspólnego. Kiedy zwierzęta dorastają, odgłosy stają się jeszcze bardziej podobne - wyjaśniła dr Briefer.

Co więcej, zróżnicowanie pobekiwań może być związane ze strukturą społeczną populacji kóz. - Może to służyć identyfikacji członków grupy, odróżnianiu ich od innych i umacnianiu grupy - dodała dr Briefer.

Na kolejnej stronie przeczytasz, co wspólnego mają mrówki i kibole