Tajemnicza trumna w... trumnie Ryszarda III

Fot. PAP/EPA

W trumnie ze szczątkami Ryszarda III, odnalezionej w zeszłym roku na parkingu miejskim w Leicester w Anglii, odkryto tajemniczą drugą trumnę. Archeolodzy jeszcze nie wiedzą, czyje to szczątki - poinformowała agencja Reutera.

Naukowcy z uniwersytetu w Leicester wrócili na parking, gdzie odnaleziono szczątki Ryszarda III. W trakcie wykopalisk na terenie dawnego opactwa franciszkanów wewnątrz dużej kamiennej trumny ze szkieletem króla panującego w XV wieku odnaleźli mniejszą trumnę zawierająca niezidentyfikowane szczątki.

Mniejsza, ołowiana trumna jest nienaruszona, ma tylko mały otwór, przez który można zobaczyć kawałek stopy. Naukowcy muszą opracować metodę wydobycia szczątków, tak by ich nie zniszczyć.

Jak mówi szef zespołu archeologów Matthew Morris, nowe wykopalisko jest równie ekscytujące jak odnalezienie szczątków Ryszarda III. Żaden z archeologów nie widział wcześniej ołowianej trumny w kamiennej trumnie. "W mniejszej trumnie jest zapewne pochowany człowiek o wysokim statusie społecznym, chociaż wciąż nie wiemy, kto to jest" - napisał Morris na blogu.

Naukowcy podejrzewają, że może to być jedna z trzech osób: średniowieczny rycerz sir William de Moton of Peckleton (zmarły między 1356 r. a 1362 r.) lub jeden z przełożonych zakonu franciszkanów w Anglii - Peter Swynsfeld (zm. w 1271 r.) bądź William of Nottingham (zm. w 1330 r.).

Pierwszą trumnę pod parkingiem w Leicester wykopano w 2012 roku, a w lutym br. potwierdzono, na podstawie badań DNA i datowania radiowęglowego, że był to Ryszard III. Ostatni król Anglii z dynastii Plantagenetów, który poległ w wieku 32 lat, w czasie wojny Dwóch Róż, w bitwie na polu Bosworth w 1485 r., zasiadał na tronie 26 miesięcy. William Szekspir poświęcił mu dramat "Ryszard III".

Czytaj więcej w Money.pl
Mogiła króla pod miejskim parkingiem
Istnieje zgodność DNA między potomkami rodziny Ryszarda III po matce, w linii żeńskiej, a szkieletem, który odkryliśmy w wykopaliskach zakonu franciszkanów.
Szukają króla na miejskim parkingu
Ostatni król Anglii z dynastii Plantagenetów, Ryszard III, może być pochowany w Leicester w środkowej Anglii.
grób, trumna, ryszard iii