Ta planeta samotnie wędruje przez kosmos

Fot. ESO/L. Calçada/P. Delorme/Nick Risinger/R. Saito/VVV Consortium

Astronomowie korzystający z Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) oraz z Teleskopu Kanadyjsko-Francusko-Hawajskiego zidentyfikowali obiekt, który najprawdopodobniej jest planetą samotnie wędrującą przez kosmos. O odkryciu poinformowało Europejskie Obserwatorium Południowe (ESO).

Swobodne planety to obiekty o masie planetarnej, które poruszają się w przestrzeni kosmicznej bez powiązania z gwiazdami. Potencjalne kandydatki na takie obiekty astronomowie obserwowali już wcześniej, ale trudno było mieć pewność czy to planeta, czy może brązowy karzeł. Tym razem naukowcom udało się wyznaczyć dokładniejsze charakterystyki potencjalnej swobodnej planety.

Problem wynika z faktu, że granica pomiędzy planetami a nieudanymi gwiazdami, zwanymi przez astronomów brązowymi karłami, nie jest prosta do wyznaczenia. Niektóre brązowe karły mogą mieć masy bardzo zbliżone do planet.

Najnowsze odkrycie zespołu Philippe'a Delorme'a (Institut de planetologie et d'astrophysique de Grenoble, CNRS/Universite Joseph Fourier, Francja) dotyczy obiektu oznaczonego CFBDSIR J214947.2-040308.9 (w skrócie: CFBDSIR2149), który jest najbliższym Układowi Słonecznemu tego typu ciałem - znajduje się 100 lat świetlnych od nas.

Czytaj więcej Alert od NASA. Dostaniesz go e-mailem lub sms-em NASA udostępniła serwis internetowy umożliwiający otrzymywanie informacji o zbliżających się przelotach Międzynarodowej Stacji Kosmicznej nad daną okolicą. Nową kandydatkę na swobodną planetę udało się szczegółowo zbadać, a nawet określić jej wiek i przeanalizować własności atmosfery. Jednym z czynników, które to umożliwiły jest właśnie bliska odległość do CFBDSIR2149, drugim - brak jasnej gwiazdy obok obiektu.

- Poszukiwanie planet wokół ich gwiazd można porównać do badania robaczka świętojańskiego siedzącego jeden centymetr od silnego, odległego reflektora samochodu. Ten nieodległy, swobodnie poruszający się obiekt daje okazję do szczegółowego zbadania robaczka świętojańskiego bez oślepiających świateł samochodu, które wszystko komplikują - tłumaczy Delorme.

Trzecim korzystnym zbiegiem okoliczności jest to, że obiekt CFBDSIR2149 wydaje się być związany ze strumieniem gwiazd o nazwie Poruszająca się Grupa AB Doradus. Jest to grupa gwiazd wspólnie dryfująca przez kosmos, a obiekty w jej składzie prawdopodobnie powstały w tym samym czasie. Jeżeli więc CFBDSIR2149 porusza się wspólnie z grupą, to można dokładniej określić jego wiek, masę i inne własności.

Czytaj więcej Zaćmienie Słońca oglądały tysiące ludzi Według świadków rano czasu miejscowego można było zobaczyć, jak Słońce w całości zostaje zakryte przez Księżyc. W takim przypadku swobodnie poruszająca się planeta CFBDSIR2149 ma masę w przedziale od 4 do 7 mas Jowisza, temperaturę efektywną 430 stopni Celsjusza, a jej wiek mieści się w przedziale od 50 do 120 milionów lat.

Istnieją dwie teorie na temat powstawania takich swobodnych planet. Mogą to być albo planety wyrzucone ze swoich rodzimych układów, albo obiekty powstałe samotnie, podobnie jak najmniejsze gwiazdy albo brązowe karły.

Analizy statystyczne wskazują na 87-proc. prawdopodobieństwo, że obiekt CFBDSIR2149 jest związany z grupą AB Doradus i 95-proc. prawdopodobieństwo, że jest wystarczająco młody, aby mieć masę planetarną.

Gdyby jednak dalsze badania nie potwierdziły jego planetarnej natury, oznaczać to będzie, że zaobserwowano brązowego karła - nieudaną gwiazdę, ciało o masie większej niż planety, ale zbyt małej, aby rozpoczęły się w jego wnętrzu reakcje termojądrowe odpowiedzialne za świecenie gwiazd.

Artykuł opisujący wyniki badań ukaże się w środę najnowszym wydaniu czasopisma Astronomy & Astrophysics.

kosmos, planeta, gwiazda, eso