Ślady życia na Marsie? Curiosity dokonał nowego odkrycia

Fot. NASA/JPL-Caltech/Rex Features/East News

Łazik Curiosity odkrył na Marsie kolejne ślady mogące wskazywać na istnienie na tej planecie - w przeszłości - warunków do życia. Według NASA, badane przez łazik skały prawdopodobnie były kiedyś zalane wodą neutralną chemicznie.

Aktualizacja: 13 marca 2013, godz. 12:50

Do tej pory ślady na Marsie wskazywały, że obecna tam w przeszłości woda była kwaśna. To nie wyklucza istnienia życia, ale mikroorganizmy w kwaśnej wodzie nie radzą sobie zbyt dobrze - podkreślają naukowcy. Teraz Curiosity wykrył pośrednie ślady wody o odczynie obojętnym - który sprzyja życiu.

Według NASA, taka woda nadawałaby się do picia. Te nowe ślady to minerały, tak zwane smektyty; kiedyś znajdowały się one prawdopodobnie na dnie jeziora. W ostatnich tygodniach łazik dokonał odwiertu i analizy chemicznej marsjańskich skał. W próbkach wykrył nie tylko charakterystyczne dla wody minerały, ale także siarkę, azot, wodór, fosfor i węgiel, czyli pierwiastki potrzebne do życia.

W badaniach chemicznych pomaga wysłany na Marsa polski czujnik wyprodukowany przez firmę Vigo System z Ożarowa Mazowieckiego.

mars, życie, odkrycie, curiosity