Sensacja na Plutonie. Namierzyli piąty księżyc

Fot. NASA/PD/wikipedia

Dzięki Kosmicznemu Teleskopowi Hubble'a amerykańskim astronomom udało się zaobserwować piąty, nieznany do tej pory, księżyc okrążający Plutona - poinformowała amerykańska agencja kosmiczna NASA.

Nowy księżyc ma wymiary około 10 na 24 km. Naukowców wciąż zastanawia to, że relatywnie niewielki Pluton ma tak dużo księżyców. Według jednej z hipotez wszystkie one są pozostałością po kolizji pomiędzy Plutonem, a innym dużym obiektem pasa Kuipera.

Kosmiczny Teleskop Hubble'a jest skierowany na Plutona w ramach przygotowań do misji New Horizons, w ramach której sonda kosmiczna jest w drodze do tej planety karłowatej. Dokładne poznanie orbit księżyców pozwoli na ustalenie bezpieczniejszej trajektorii sondy, gdy dotrze ona do Plutona w 2015 roku.

Pierwszy i największy z księżyców Plutona - Charon - został odkryty w 1978 roku z obserwatorium naziemnego. Kolejne księżyce zaczęto odkrywać w ostatnich latach za pomocą Teleskopu Hubble'a. W roku 2006 odkryto w ten sposób dwa satelity, nazwane później Nix i Hydra, a w roku 2011 kolejnego, który nie ma jeszcze nazwy, a jedynie oznaczenie P4.

Najnowszy księżyc otrzymał tymczasowe oznaczenie S/2012 (134340) 1 (jest także oznaczany P5). Znaleziono go w dziewięciu zestawach zdjęć z 26, 27 i 29 czerwca oraz 7 i 9 lipca tego roku.

kosmos, nasa, planeta, pluton