Reklama podprogowa to bzdury? Eksperci się kłócą. strona 3 z 3

Reklama podprogowa to bzdury? Eksperci się kłócą

Fot. monkeybusinessimages/iStockphoto

Badania pokazują, że to wcale nie działa

Reklama podprogowa ma więc wiele zalet - nie wymaga wielkich nakładów finansowych, pozwala dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, nie trzeba profilować jej pod konkretne grupy odbiorców, a efekty i tak powinny być świetne. Niestety, badania kolejnych uczonych pokazały, że podprogowa magia działa nie dość, że słabo, to jeszcze wyjątkowo krótko.

Czytaj więcej Jedni boją się seksu, inni kurczaków. A ty? Wejdź i zobacz listę 10 najbardziej niezwykłych ludzkich strachów.

O ulotności podprogowych komunikatów przekonał się choćby Robert Zajonc, który zaaranżował eksperyment z chińskimi ideogramami, przypomniany w książce Neurosociology Davida S. Franksa. Badani przez Zajonca ludzie mieli oceniać ich pozytywny lub negatywny wydźwięk na podstawie samego obrazu.

Nie wiedzieli jednak, że na chwilę prze konkretnym ideogramem ich oczom ukazywały się uśmiechnięte bądź smutne twarze. Ich mózg to jednak wychwytywał, w przeciwieństwie do napisów, na które później podmieniono twarze. W ten sposób Zając doszedł do dwóch wniosków - po pierwsze, działanie podprogowe ma raczej charakter emocjonalny. Po drugie, przy tak krótkim czasie oddziaływania mózg jest w stanie przyswoić tylko najprostsze informacje, o których i tak sam po chwili zapomni.

Skuteczność działań podprogowych obalił także eksperyment Anthony'ego Greenwalda, przypominany przez The Free Library. Otóż badacz z Uniwersytetu Waszyngtona w Seattle przyjrzał się dwóm grupom ludzi - jedna chciała poprawić swoją samoocenę, druga zaś swoją pamięć. W tym celu psycholog zaopatrzył ich w nagrania wideo, które - według podanych przez niego informacji - wzbogacone zostały o komunikaty podprogowe, które pomogą im osiągnąć upragnione cele. Pozornie się to udało - badania pokazały, że obie grupy rzeczywiście podciągnęły się w swoich konkretnych działkach. Sęk jednak w tym, że... Greenwald wręczył im podmienione kasety. Ci, którzy uczyli się poprawy samooceny, podprogowo odbierali komunikaty poprawiające pamięć i odwrotnie. Zadziałała więc siła autosugestii, a nie podprogowość przekazu.

To o co chodzi?

Czytaj więcej Bez zegarów i okien. Tak kasyno ogłupia graczy W kasynie nie sprawdzisz godziny, nie zobaczysz słońca. Twój mózg będzie za to torpedowany feerią świateł i dźwięków. Nie bez powodu.

Problem bowiem w tym, że przy pomocy komunikatu podprogowego nie można wykreować pewnych programów działania. - Jeśli ktoś jest fanem Coca-Coli i idzie do hipermarketu i słyszy dżingla, który jest wykorzystywany w reklamie Pepsi, to i tak po tę Pepsi nie sięgnie. Bodziec może przypominać istnienie pewnej potrzeby, ale ona wcześniej musi istnieć - tłumaczy Kulbat.

Jak wyjaśnia ekspert, komunikat podprogowy może co najwyżej zaktywizować w pamięci coś, co już w niej jest: wspomnienia, skojarzenia. Może przypominać, pobudzać wyobraźnię - Nie można zrobić z pacyfisty zwolennika wojny, nie można sprawić, że ktoś zechce kupić coś, czego nigdy nie chciał - wyjaśnia.

- Jeżeli idę do sklepu i wchodzę wśród półek, to komunikat podprogowy, jakim jest np. zapach, może mi przypomnieć, że idą święta i jest czas prezentów. Komunikat podprogowy przypomina mi więc tylko o pewnym planie, który już miałem - mówi Kulbat. I, jak dodaje, jeżeli usłyszymy dźwięk kolędy, poczujemy zapach choinki w marcu, to jest mało prawdopodobne, że zacznie się kupować świąteczne prezenty.

- Reklama jest komunikatem perswazyjnym, który ma za zadanie nakłaniać do zakupu czy skorzystania z usługi. Ale takich technik oddziaływania jest mnóstwo - zauważa ekspert. - Owszem, bodźce podprogowe też mogą mieć znaczenie, ale nie takie, jakie przypisuje tej popularnej, zdemonizowanej wersji skuteczności podprogowej - dodaje.

Następna strona
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
k aczordonald
92.20.35.* 2012-01-23 17:29
teraz kiedy jest to dementowane. naprawde zaczynam sie tego bac.Mysle ze oprocz wymienionych tutaj sposobow istnieja jeszcze takie o ktorych autorzy artykulu nie maja pojecia.
oborowy
79.185.96.* 2012-01-23 16:52
Reklama POdswiadomw jest zabroniona. Stosowanie takiej reklamy moze drogo kosztować taka firmę. Bardzo drogo.
Askania
87.185.209.* 2012-01-23 14:43
Ciekawe, dlaczego po włączeniu telewizora zaraz maszeruję do lodówki?
Zobacz więcej komentarzy (6)