Reklama podprogowa to bzdury? Eksperci się kłócą

Reklama podprogowa to bzdury? Eksperci się kłócą

Fot. monkeybusinessimages/iStockphoto

Jedz popcorn i pij coca-colę - tak brzmiał pierwszy komunikat, jaki został wykorzystany do badań podprogowych. Na własne oczy zobaczyło go około 45 tysięcy widzów, ale żaden z nich nie zdawał sobie z tego sprawy. A to dlatego, że na kinowym ekranie wyświetlał się zaledwie przez 0,00033 sekundy. Jak to możliwe?

Autor badania, James Vicary, posłużył się do tego celu tachistoskopem - specjalnym aparatem, pozwalającym na przedstawianie ludziom obrazów lub słów w bardzo krótkich ułamkach czasowych, trwających nawet tysięczne części sekundy. Swój przekaz Vicary wmontował w pojedynczą klatkę filmu Piknik, puszczanego w jednym z kin New Jersey. W ten sposób chciał nakłonić widzów do kupowania wspomnianych produktów na niespotykaną dotąd skalę.

Ten eksperyment to była farsa

Czytaj więcej Sfałszował badania. 145 razy Część badań świadczących o korzystnym wpływie alkoholu na zdrowie została sfałszowana

Vicary szybko obwieścił sukces. Jego zdaniem emitowana co pięć sekund i - co najważniejsze - niewychwytywana na poziomie świadomości reklama spowodowała wzrost sprzedaży coca-coli o 18, a popcornu aż o 57 procent!

Szybko zaproponował swoje usługi agencjom reklamowym na całym świecie, zapewniając, że dzięki niemu standardowe reklamy znikną z telewizji, a zyski z reklam i tak będą przynosić krocie. Ale sława nie trwała długo. Kiedy inni badacze zaczęli dowodzić, że wyniki badań musiały być mocno naciągane, Vicary sam przyznał się do oszustwa. W wywiadzie dla magazynu Advertising Age stwierdzał, że cały eksperyment był jedynie chwytem, a ilość danych była zbyt mała, żeby o czymkolwiek mogła przesądzać.

- Tamten eksperyment był sfingowany, nie ma co owijać w bawełnę - podsumowuje krótko Jarosław Kulbat, psycholog społeczny z wrocławskiego oddziału SWPS. - Jestem skłonny nawet uwierzyć, że żadnego eksperymentu w ogóle nie było - dodaje.

Szatan kazał im się zabić?

Czytaj więcej "Ruska heroina". Urywa nogi! Krokodyla można zrobić w domu. Jest toksyczny i żrący, ale ludzie i tak wstrzykują go sobie do żył. Z reklamą podprogową wiążą się jednak znacznie gorsze oskarżenia. Największa chyba afera towarzyszyła kawałkowi Stairway to Heaven Led Zeppelin, który - puszczany od tyłu - miał zawierać satanistyczne treści. Jeszcze więcej kłopotów narobił kawałek Better By You, Better Than Me, za który zespół Judas Priest w 1990 roku został podany o sądu.

Powodem oskarżenia było rzekome polecenie Zrób to!, podprogowo zawarte w treści piosenki. To ono, w połączeniu z przerażającą okładką płyty (przedstawiającą wielki kolec, przeszywający na wylot ludzką czaszkę) miało nakłonić do samobójstwa dwóch nastolatków, którzy zastrzelili się po słuchaniu płyty. Zespół wygrał jednak proces z rodzicami ofiar, co złej sławy z działań podprogowych jednak nie zmyło.

Co ten facet trzyma w ręce?


mat. pras.

Kolejny mit to ten, że reklamy podprogowe zawsze odwołują się do seksu. A do takich wniosków doszedł między innymi August Bullock. Jego przygoda z reklamą podprogową zaczęła się jeszcze w latach 70., a inspiracją była książka innego uczonego, Wilsona Bryana Key'a. Po przeczytaniu jego Subliminal Seduction Bullock zaczął kompletować własne przykłady działań podprogowych, z których płynął jeden wniosek - cała masa przekazów reklamowych bazuje na seksie!

Przykład? Reklama papierosów Benson & Hedges, która ukazała się na tylnej okładce Time'a w 1976 roku z wymownym hasłem: Jeśli twoja miękka paczka zgniotła ci się w objęciach, wypróbuj naszą twardą paczkę. Przeciętny adresat tej reklamy nie zobaczy pewnie na tym obrazu niczego zdrożnego, ale po odpowiednim nakierowaniu przez Bullocka można faktycznie się zdziwić. Jego zdaniem ręka mężczyzny, oparta na kręgosłupie partnerki, tak naprawdę spoczywa na... penisie w stanie erekcji. I tak zdaniem Bullocka działają najczęściej reklamy podprogowe - odwołując się do pierwotnych instynktów, z seksem na czele.

- Wątek seksualny pojawi się w głowie tych, u których łatwo o takie skojarzenia - podsumowuje krótko Kulbat. - A przy odrobinie kreatywności wszystko da się do seksu sprowadzić. Jeżeli ktoś nie jest głodny, to nie kupi popcornu. Jeżeli nie chce pić, nie sięgnie po Coca-Colę - kwituje.

Na kolejnej stronie przeczytasz, kto i kiedy bał się prania mózgów

Poprzednia strona
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
k aczordonald
92.20.35.* 2012-01-23 17:29
teraz kiedy jest to dementowane. naprawde zaczynam sie tego bac.Mysle ze oprocz wymienionych tutaj sposobow istnieja jeszcze takie o ktorych autorzy artykulu nie maja pojecia.
oborowy
79.185.96.* 2012-01-23 16:52
Reklama POdswiadomw jest zabroniona. Stosowanie takiej reklamy moze drogo kosztować taka firmę. Bardzo drogo.
Askania
87.185.209.* 2012-01-23 14:43
Ciekawe, dlaczego po włączeniu telewizora zaraz maszeruję do lodówki?
Zobacz więcej komentarzy (6)