Przełom w genetyce. Wzrośnie liczba aborcji?

Fot. Richard Wheeler(Zephyris)/cc/wikimedia

Uczeni w USA odczytali cały genom płodu ludzkiego używając do tego próbek krwi ciężarnej kobiety i śliny ojca dziecka - podał New York Times streszczając wyniki badań z periodyku Science Translational Medicine. Może to mieć poważne implikacje etyczne.

Genom został odtworzony przez naukowców z University of Washington, którzy wykorzystali do tego celu nową metodę szybkiego sekwencjonowania DNA i specjalne sposoby obliczeń.

Pozwoli to rodzicom poznać całkowity plan genetyczny nienarodzonego jeszcze dziecka i wykryć u niego tysiące ewentualnych schorzeń genetycznych.

Jak zauważa NYT, może to prowadzić do trudnych dylematów etycznych, ponieważ należy liczyć się wtedy ze wzrostem liczby aborcji.

Na razie, jak podkreślają eksperci, procedura odczytywania genomu płodu na podstawie próbek DNA od rodziców jest niezmiernie kosztowna - szacuje się jej koszt na 20-50 tysięcy dolarów. Nie daje także zbyt dokładnych rezultatów.

Koszt sekwencjonowania DNA szybko jednak spada i rośnie dokładność procedury. Naukowcy oceniają, że w ciągu 3-5 lat będzie praktycznie szerzej dostępna.

Dotychczas sekwencję DNA nienarodzonego dziecka określano na podstawie komórek samego płodu, co łączy się z pobraniem próbek z tkanki łożyska. Jest to jednak procedura inwazyjna pociągająca za sobą pewne ryzyko poronienia.

Czytaj więcej w Money.pl
Testy DNA rozwiążą zagadkę Yeti?
Grupa brytyjskich i szwajcarskich naukowców chce wykorzystać testy DNA do zbadania, czy Yeti czyli Wielka stopa istnieją naprawdę.
Odkryli prehistoryczne wirusy w ludzkim DNA
Naukowcy są coraz bliżej rozwiązania zagadki kodu genetycznego. Zobacz, co tym razem ustalili.
Badają DNA. Chcą stworzyć sztuczne życie
Jak twierdzą naukowcy, życie na odległych planetach może być podobne do ziemskiego nie tyle pod względem chemicznych substancji, co mechanizmów ewolucyjnych.
genetyka, badania, dna
juju
77.254.116.* 2012-06-07 23:25
ZABÓJSTW W "MAJESTWCIE" PRAWA, DROGA REDAKCJO.