Odtworzyli kanały pod powierzchnią Marsa

Fot. inhauscreative/iStockphoto

Naukowcy z NASA stworzyli trójwymiarową rekonstrukcję dawnych kanałów pod powierzchnią Marsa, w których kiedyś mogła płynąć woda. Jako podstawy użyli danych zebranych przez sondę Mars Reconnaissance Orbiter.

W ciągu ostatnich kilku lat sonda Mars Reconnaissance Orbiter uzyskała liczne obrazy radarowe, na których znajdują się struktury, o których naukowcy przypuszczają, że są śladami wielkiej powodzi sprzed 500 milionów lat.

Według przypuszczeń rozmiar marsjańskiej powodzi mógł być porównywalny do podobnego zdarzenia na Ziemi, które utworzyło unikalne rzeźby terenu Channeled Scablands w stanie Waszyngton w USA. Źródłem ziemskiej powodzi były wody jeziora Missoula w stanie Montana.

Kanały marsjańskie znajdują się na obszarze równin Elysium Planitia, w okolicach równika i na najmłodszym rejonie wulkanicznym na Czerwonej Planecie. W ciągu kilkuset milionów lat działalność wulkaniczna spowodowała zmiany na prawie całym obszarze Elysium Planitia, ukrywając przyczyny wcześniejszych zmian geologicznych na planecie, w tym utworzenia długiego na tysiąc kilometrów systemu dolin Marte Vallis.

Fot. NASA/JPL-Caltech/Sapienza University of Rome

Zespół naukowców z NASA, Smithsonian Institution w Waszyngtonie oraz Southwest Research Institute w Boulder w Kolorado użył radarowych obrazów z sondy Mars Reconnaissance Orbiter, aby wykonać mapę podziemnych struktur w trzech wymiarach. Według badaczy wyniki wskazują, że struktura kanałów została utworzona w wyniku powodzi, być może spowodowanej działalnością tektoniczną lub wulkaniczną.

- Nasze badania pokazują, że skala erozji, która utworzyła kanały, była niedoszacowana, a długość kanałów jest co najmniej dwukrotnie większa niż przyjmowano wcześniej - powiedział Gareth Morgan, geolog z National Air and Space Museum's Center for Earth and Planetary Studies w Waszyngtonie, główny autor publikacji.

Wyniki badań nad dawną marsjańskimi kanałami opublikowano 7 marca w czasopiśmie Science Express, będącym elektroniczną wersją periodyku Science.

kosmos, mars, nasa