Odkryli diamentową planetę! Jest superszybka

Fot. Uniwersytet Yale / Haven Giguere

Najnowsze wyniki badań wskazują, że planeta okrążająca niedaleką gwiazdę 55 Cancri może być w aż w jednej trzeciej zbudowana z diamentów - poinformował amerykański Uniwersytet Yale.

- To nasze pierwsze próby zbadania skalistego świata o fundamentalnie różnej chemii niż na Ziemi. Powierzchnia planety jest prawdopodobnie pokryta grafitem i diamentami, a nie wodą i granitem - powiedział Nikku Madhusudhan z Uniwersytetu Yale (USA).

Zbadana przez astronomów planeta nosi oznaczenie 55 Cancri e i została odkryta w 2004 roku. Ma promień dwukrotnie większy od Ziemi, a masę ośmiokrotnie większą. Jest jedną z pięciu planet okrążających gwiazdę 55 Cancri e, odległą od nas o 40 lat świetlnych i widoczną gołym okiem w gwiazdozbiorze Raka.

Planeta jest bardzo ekstremalna - krąży wokół swojej gwiazdy z olbrzymią prędkością, jeden rok na niej (czyli pełen obieg wokół gwiazdy) trwa zaledwie 18 ziemskich godzin. Na dodatek jest niesamowicie gorąca, z temperaturami na poziomie 2100 stopni Celsjusza.

W ubiegłym roku udało się zaobserwować tranzyt 55 Cancri e przed jej gwiazdą, co pozwoliło na zmierzenie średnicy planety. Dane na ten temat, wraz z najnowszymi oszacowaniami masy, umożliwiły opracowanie modeli wnętrza planety i na tej podstawie próbę ustalenia jej składu chemicznego.

Z wcześniejszych badań wiadomo, że gwiazda 55 Cancri posiada więcej węgla niż tlenu. Obliczenia zespołu kierowanego przez Madhusudhana potwierdzają, że w okresie, kiedy planeta powstawała, w otoczeniu znajdowały się znaczące ilości węgla, węglika krzemu oraz bardzo małe ilości lodu wodnego.

Do tej pory astronomowie przypuszczali, że planeta 55 Cancri e może posiadać spore ilości gorącej wody. Przypuszczenia te opierały się na założeniu, że planeta ma skład chemiczny podobny do ziemskiego. Nowe wyniki badań wskazują, że na planecie raczej nie ma wcale wody, natomiast składa się głównie z węgla (w postaci grafitu i diamentu), żelaza, węglika krzemu i być może krzemianów. Według szacunków diamenty mogą stanowić nawet jedną trzecią masy planety.

- Dla porównania wnętrze Ziemi jest bogate w tlen, ale bardzo ubogie w węgiel - który stanowi mniej niż jedną tysięczną masy - wskazuje Kanani Lee z Uniwersytetu Yale.

Publikacja opisująca wyniki badań została przyjęta do druku w czasopiśmie Astrophysical Journal Letters. Autorami jest dwóch naukowców z Uniwersytetu Yale - Nikku Madhusudhan i Kanani K. M. Lee oraz francuski astronom Olivier Mousis (CNRS).

kosmos, ziemia, 55 cancri, diamentowa planeta