Naukowcy odkryli mózgową "kanalizację"

Fot. Gaetan Lee/cc/wikipedia

Odkryty w mózgu nowy układ pozwala usuwać odpady - podobnie, jak obecny w pozostałych narządach układ limfatyczny - informuje pismo Science Translational Medicine.

Nieznany dotąd układ odkrył zespół Jeffreya Iliffa z University of Rochester Medical Center (USA). Badaczy od dawna zastanawiał brak w mózgu naczyń limfatycznych. Trudno było założyć, że wszelkie odpady nie są skutecznie usuwane z tak ważnego narządu.

Dokładne badanie pozwoliło wykryć sieć naczyń towarzyszących naczyniom krwionośnym. Pozwalają one pozbyć się nadmiaru płynu oraz innych niepotrzebnych substancji - w tym 55 proc. amyloidu beta, który gromadzi się w mózgach chorych na Alzheimera. Możliwe, że nowe odkrycie pomoże lepiej zrozumieć tę chorobę.

Naukowcy posłużyli się znacznikami fluorescencyjnymi oraz radioaktywnymi, które wprowadzili do płynu mózgowo-rdzeniowego żywych myszy. Znaczniki szybko rozprzestrzeniły się w mózgach myszy.

Przy użyciu specjalnego mikroskopu fluorescencyjnego (mikroskop dwufotonowy) udało się wizualizować ruch znaczników w czasie rzeczywistym. Naukowcy zaobserwowali, że płyn przenika cały mózg dzięki rurkom otaczającym naczynia krwionośne. Trudno je dostrzec, gdy ruch płynu ustaje.

Ważnym elementem nowego układu są komórki o gwiaździstym kształcie, zwane astroglejem. Jak od dawna wiadomo, chronią one i wspierają właściwe komórki mózgu - neurony (te, którymi myślimy). Okazało się, że kolejne funkcje gleju związane są z nowym układem, nazwanym w związku z tym glymphatic (glimfatyczny?).

Jak się wydaje, niewydolność tego systemu może leżeć u podstaw wielu chorób. Jednak zadaniem specjalistów trzeba wystrzegać się zbytnich uproszczeń - na przykład choroba Alzheimera na pewno jest dużo bardziej skomplikowana niż niedrożność kanalizacji.

zdrowie, badania, mózg