Naukowcy nauczyli się wyłączać ... marznięcie

Fot. dra_schwartz/iStockphoto

Amerykańskim naukowcom udało się przebadać marznięcie na poziomie komórkowym. Zidentyfikowali sieć neuronów czuciowych w skórze, która odpowiada za przekazywanie uczucia zimna.

Zespół neurobiologów z Uniwersytetu Południowej Kalifornii (USA), kierowany przez prof. Davida McKemy'ego, nauczył się selektywnie wyłączać zdolność odczuwania zimna u myszy, pozostawiając im jednocześnie możliwość odczuwania ciepła i dotyku.

Już we wcześniejszych badaniach ci sami naukowcy odkryli związek pomiędzy doświadczeniem zimna a białkiem receptorowym TRPM8. Białko to działa jako czujnik niskich temperatur, w który wyposażone są znajdujące się w skórze neurony, oraz pełni funkcję receptora dla mentolu - znanego ze swoich chłodzących właściwości składnika mięty.

W najnowszym numerze Journal of Neuroscience McKemy i jego współpracownicy opisali swój najnowszy eksperyment, w którym wyizolowali i wybiórczo zniszczyli neurony posiadające białko TRPM8, co dało im możliwość dokładnego przebadania funkcji tych komórek.

Czytaj więcej To epidemia wirusa groźniejszego od SARS? Dotychczas na całym świcie zarejestrowano 11 przypadków zakażeń wywołanych przez nowe koronawirusy. Badacze analizowali zachowanie i odczucia myszy pozbawionych TRPM8 oraz myszy z grupy kontrolnej, posiadających to białko. Wszystkie zwierzęta umieszczone były na specjalnej powierzchni, składającej się z obszarów o różnej temperaturze. Temperatura ta wynosiła od 0 do 50 stopni Celsjusza, a myszy mogły swobodnie przemieszczać się między wszystkimi regionami.

Naukowcy odkryli, że zwierzęta pozbawione neuronów z TRPM8 nie czuły zimna, ale zachowywały zdolność reagowania na ciepło. Podczas gdy myszy z grupy kontrolnej prawie cały czas przebywały na obszarze o temperaturze około 30 stopni Celsjusza i unikały zarówno chłodniejszych, jak i cieplejszych miejsc, zwierzęta bez TRPM8 unikały tylko cieplejszych obszarów, a zimne im nie przeszkadzały. Nawet, gdy były to rejony bliskie 0 st., a więc potencjalnie niebezpieczne i powodujące odczucie bólu oraz dyskomfortu.

Czytaj więcej Domowy test na trucizny w jedzeniu. Hit? Już niedługo zestawy do wykrywania niebezpiecznych związków chemicznych w jedzeniu mogą stać się hitem na chińskim rynku. W badaniach siły przyczepności do podłoża, odpowiedzi na dotyk i koordynacji ruchów nie było żadnych różnic pomiędzy myszami z obu grup.

Amerykanie mają nadzieję, że ich badania - wraz z innymi, których celem jest lepsze zrozumienie specyfiki odczuwania (nie tylko zimna, ciepła, ale i bólu) - przyczynią się w przyszłości do opracowania nowych metod leczenia bólu i że będą to techniki działające wybiórczo na ból, nie wyłączające jednocześnie zdolności odczuwania innych bodźców.

- Problem z obecnie dostępnymi lekami przeciwbólowymi jest taki, że albo zmniejszają stan zapalny, który jest tylko jedną z potencjalnych przyczyn bólu, albo zabijają wszystkie odczucia, co także nie jest pożądane - tłumaczy prof. McKemy. - Tymczasem naszym celem jest utorowanie drogi takim lekom, które zadziałają bezpośrednio i selektywnie na ból, a nie pozostawią pacjenta w stanie ogólnego odrętwienia.

zima, komórka, zimno, neuron, marznięcie
2013-02-19 15:29 Bywalec forum
No i od razu moje życie stało się piękniejsze...
2013-02-19 15:23
No i w końcu człowiek będfzie mógł dłuzej na mrozie pracować w imię dobra naszej ukochanej Partii!!
ewfwsdfe
151.248.44.* 2013-02-19 14:11
nie marznięcie, tylko ODCZUCIE zimna, pismaki. stan zamarzania materii jest zjawiskiem fizycznym.
Zobacz więcej komentarzy (5)