Najdalsza galaktyka we Wszechświecie. Odkryli ją Japończycy

Fot. LPETTET/iStockphoto

Zespół japońskich astronomów zaobserwował galaktykę, która należy do ścisłej czołówki najdalszych obiektów w kosmosie. Jest odległa o 12,91 miliarda lat i widzimy ją taką jaka była w początkach Wszechświata.

Kilka dni temu pojawiła się informacja o odkryciu jednej z najdalszych galaktyk we Wszechświecie - LAEJ095950.99+021219.1, a już mamy kolejne odkrycie na krańcach kosmosu i to jeszcze dalszego obiektu. Tym razem odkrywcami jest grupa japońskich naukowców, a obiekt nosi oznaczenie SXDF-NB1006-2.

Galaktykę obserwowano za pomocą japońskiego teleskopu Subaru o średnicy zwierciadła głównego 8,2 metra oraz amerykańskich Teleskopów Kecka, mających po 10 metrów. Do badań naukowcy wybrali dwa obszary nieba, tzw. Głębokie Pole Subaru oraz Głębokie Pole Przeglądu Subaru/XMM-Netwon.

Łączny czas obserwacji wyniósł 37 godzin w ciągu 7 nocy. Naukowcy zmierzyli kolory 58733 obiektów, spośród których wytypowali cztery galaktyki, które mogły znajdować się na krańcach kosmosu. W efekcie dalszych szczegółowych badań udało się ustalić odległość do galaktyki SXDF-NB1006-2.

Okazało się, że galaktyka jest odległa o 12,91 miliarda lat świetlnych, czyli widzimy ją taką jaka była w zaledwie około 800 milionów lat po Wielkim Wybuchu. Według powszechnie przyjętej teorii, Wielki Wybuch, czyli początek Wszechświata, nastąpił około 13,7 miliard lat temu.

Innym sposobem określania przez astronomów odległości do bardzo dalekich galaktyk jest podawanie tzw. przesunięcia ku czerwieni (ang. redshift), oznaczane literą z. Wartość ta określa na ile światło obiektu jest przesunięte w stronę fal dłuższych. Cecha ta jest związana z rozszerzaniem się Wszechświata, generalnie im dalszy obiekt, tym większe przesunięcie linii w jego w widmie.

Dla galaktyki SXDF-NB1006-2 wartość przesunięcia ku czerwieni wynosi z = 7,215. To minimalnie dalej niż inna galaktyka odkryta w tym roku: GN-108036, która posiada z = 7,213.

Co prawda w komunikacie Narodowego Obserwatorium Astronomicznego Japonii (NAOJ) można przeczytać, że Japończycy odkryli najdalszą zaobserwowaną galaktykę, jednak w roku 2010 w Nature ukazała się praca na temat jeszcze dalszego obiektu (galaktyka o przesunięciu ku czerwieni z = 8,6).

Wyniki badań ukażą się 20 czerwca b.r. w Astrophysical Journal, który jest jednym z głównych czasopism naukowych w zakresie astronomii. Kierownikiem zespołu badawczego jest Takatoshi Shibuya z The Graduate University for Advanced Studies w Japonii.
aabb
159.205.225.* 2012-06-05 19:01
phi... byłem tam w ostatnie wakacje i muszę powiedzieć, że nasza galaktyka jest znacznie ciekawsza.
Whatever (T)
89.68.52.* 2012-06-05 10:26
skoro jest odległa o 13 miliardów lat świetlnych to znaczy że tak wyglądała te 13 miliardów lat temu.

Przez ten czas trochę się to mogło pozmieniać .....