Na tej planecie da się żyć? Widać ją gołym okiem

Fot. R.J. Hall/CC BY-SA 3.0/wikimedia

Gwiazda Tau Ceti - najbliższa Słońcu gwiazda pojedyncza - może posiadać pięć planet, w tym jedną w takiej odległości od gwiazdy, że mogą na niej panować warunki umożliwiające życie - odkrył międzynarodowy zespół astronomów.

Na zdj. porównanie Słońca i Tau Ceti

O odkryciu poinformowały University of Hertfordshire z Wielkiej Brytanii oraz W. M. Keck Observatory z USA.

W odległości 12 lat świetlnych od nas znajduje się gwiazda Tau Ceti, widoczna na niebie gołym okiem. Tau Ceti jest najbliższą względem Słońca gwiazdą pojedynczą, która ma podobne cechy widmowe. Naukowcy z Wielkiej Brytanii, Chile, Stanów Zjednoczonych i Australii, kierowani przez Mikko Tuomiego z University of Hertfordshire, połączyli ponad sześć tysięcy pomiarów z trzech teleskopów i dokonali analizy używając modelu komputerowego z zastosowaniem nowych technik analizy danych, które pozwalają na lepsze wykrywanie planet małomasywnych.

Do przeprowadzenia obserwacji astronomowie użyli spektrografów: HARPS na 3,6-metrowym teleskopie w Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) w La Silla w Chile, UCLES na Teleskopie Anglo-Australijskim w Siding Spring w Australii oraz HIRES na 10-metrowym Teleskopie Kecka na Manua Kea na Hawajach.

Uzyskane rezultaty wskazują na możliwość istnienia w pobliżu Tau Ceti aż pięciu planet. Mogą one mieć masy od dwóch do sześciu razy większe niż Ziemia. Co więcej, jedna z planet może znajdować się w tzw. strefie nadającej się do zamieszkania, nazywanej także ekostrefą, ekosferą albo strefą życia. - Strefa życia to obszar wokół gwiazdy, w którym panują warunki umożliwiające występowanie wody w stanie ciekłym na powierzchni planety. Planeta w strefie życia układu Tau Ceti może mieć masę pięć razy większą od masy Ziemi.

Czytaj więcej Wybuchy na Wenus? Zanotowali aktywność Obserwacje sondy Venus Express wskazują na zmiany w składzie chemicznym atmosfery Wenus. Jednym z możliwych wyjaśnień są wybuchy wulkanów. Naukowcy dokonali odkrycia w ramach testowania nowych technik analizy szumu w danych, polepszających możliwości wykrywania sygnałów od małych planet. - Do przetestowania naszej techniki modelowania szumu wybraliśmy Tau Ceti, gdyż sądziliśmy, iż nie posiada planet. Dodatkowo jest bardzo jasna i podobna do Słońca, wydawała się więc idealnym systemem do testu naszych metod wykrywania małych planet - powiedział Hugh Jones z University of Hertfordshire.

- Tau Ceti to jedna z najbliższych kosmicznych sąsiadek. Jest tak jasna, że możemy być w stanie badać atmosfery tych planet w nieodległej przyszłości. Systemy planetarne odkrywane wokół pobliskich gwiazd w otoczeniu Słońca wskazują, że układy planetarne są powszechne w Drodze Mlecznej - dodał James Jenkins z Universidad de Chile.

Do tej pory astronomowie odkryli ponad 800 planet pozasłonecznych, w tym planetę w najbliższym Słońcu układzie gwiazd - Alfa Centauri. Analizy statystyczne z innych najnowszych badań (m.in. polskich astronomów z projektu OGLE prowadzonego przez Uniwersytet Warszawski) wskazują z kolei, że planety są w kosmosie powszechne i co najmniej tak liczne jak gwiazdy.

kosmos, planeta, słońce, tau ceti
borkowsk
178.56.97.* 2012-12-21 14:28
Planety to golym okiem nie widac na pewno!
Ły