Komety zderzają się ze sobą średnio co 6 sekund

Fot. SIPA/EASTNEWS

Od kilku milionów lat średnio co sześć sekund zachodzi kolizja między kometami w pobliżu gwiazdy 49 Ceti, widocznej gołym okiem w gwiazdozbiorze Wieloryba - stawiają hipotezę naukowcy z USA.

W ciągu ostatnich trzydziestu lat astronomowie odkryli setki dysków pyłowych wokół gwiazd, ale w tylko dwóch przypadkach (49 Ceti oraz HD 21997) zaobserwowano także wielkie ilości gazu.

Według teorii ewolucji gwiazd, gwiazdy w wieku około miliona lat posiadają wokół siebie dyski złożone zarówno z pyłu, jak i z gazu. Później jednak w ciągu kilku kolejnych milionów lat gaz ulega rozproszeniu. Tymczasem wiek gwiazdy 49 Ceti szacowany jest na 40 milionów lat, a mimo tego dysk wokół niej posiada wielkie ilości gazu w postaci cząsteczek tlenku węgla.

Czytaj więcej Kosmiczny teleskop sfotografował galaktykę NASA zaprezentowała nowe zdjęcie z Kosmicznego Teleskopu Hubble'a, przedstawiające w kolorach galaktykę soczewkowatą. - Zagadką jest to, w jaki sposób świat taki, jak 49 Ceti, może posiadać aż takie ilości gazu, które nie występują u zwykłych gwiazd w podobnym wieku. Jest to najstarsza gwiazda z tak dużą ilością gazu, jaką znamy - powiedział Benjamin Zuckerman z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (UCLA), współautor badań, których wyniki opublikowano w czasopiśmie Astrophysical Journal.

Zuckerman oraz Inseok Song (Uniwersytet Georgii) proponują hipotezę, że tajemniczy gaz pochodzi z obszaru wokół 49 Ceti będącego odpowiednikiem pasa Kuipera w Układzie Słonecznym. Pas Kuipera to zbiorowisko obiektów krążących poza orbitą Neptuna. Obecnie całkowita masa tych obiektów to zaledwie jedna dziesiąta masy Ziemi, ale gdy Układ Słoneczny był w początkowej fazie swojej ewolucji, masa ta mogła czterdziestokrotnie przekraczać masę naszej planety. W przypadku 49 Ceti odpowiednik pasa Kuipera ma masę ocenianą na aż 400 mas Ziemi.

Czytaj więcej Odkryli najdalszą supernową! Powstała z... Zespół astronomów korzystający z amerykańskiego 10-metrowego teleskopu Keck i na Hawajach odkrył dwie supernowe. - Setki miliardów komet krąży po orbitach wokół 49 Ceti i innej gwiazdy o wieku ocenianym na 30 milionów lat. Prawdopodobnie zawierają więcej tlenku węgla niż typowe komety w Układzie Słonecznym. Gdy komety zderzają się, tlenek węgla uwalnia się jako gaz. Gaz obserwowany wokół tych dwóch gwiazd jest wynikiem niesamowitej liczby kolizji pomiędzy kometami - uważa Zuckerman.

Z obliczeń naukowców wynika, że komety zderzają się średnio co sześć sekund. Badacze przypuszczają, że procesy te zachodzą od około 10 milionów lat.

Zuckerman z dwoma innymi współpracownikami odkrył obecność gazu obserwując 49 Ceti za pomocą radioteleskopu w Sierra Nevada (Hiszpania) w 1995 roku. Przez 17 lat pochodzenie gazu w pobliżu tej gwiazdy pozostawało nieznane.

kometa, kosmos, wybuch, zderzenie