13 szkieletów odkrytych podczas prac budowlanych

Fot. sxc/cc/Pepe2000

Podczas prac związanych z budową nowych połączeń kolejowych Crossrail w centrum Londynu odkryto 13 szkieletów ofiar średniowiecznej epidemii dżumy. Leżały ułożone w dwóch rzędach, 2,5 metra pod ziemią w rejonie Farringdon - podała w piątek agencja Reutera.

Zgodnie z zapisami historycznymi w Farringdon znajdował się cmentarz ofiar dżumy dymieniczej, na którym pochowano do 50 tys. osób. Epidemia czarnej śmierci wybuchła w Anglii w 1348 roku i zabiła jedną trzecią mieszkańców.

- Wszystko wskazuje, że to część XIV-wiecznego cmentarza: głębokość grobów, rodzaj odkrytych wyrobów garncarskich, ułożenie szkieletów - powiedział Jay Carver, szef ekipy archeologów pracującej przy projekcie Crossrail.

Naukowcy mają nadzieję, że badania odnalezionych szkieletów pozwolą ustalić kod DNA bakterii, które wywołały tamtą epidemię dżumy i potwierdzić datę pochówku zmarłych.

Odnalezienie szkieletów to drugie wielkie odkrycie archeologicznym w ostatnim czasie. W zeszłym miesiącu pod parkingiem samochodowym w Leicester odnaleziono szczątki króla Ryszarda III, który zginął w bitwie w 1485 roku.

Crossrail to jeden z największy projektów infrastrukturalnych w Europie, wart 16 miliardów funtów. Podczas związanych z nim prac odkryto już szkielety z ponad 300 pochówków w pobliżu szpitala psychiatrycznego Bedlam.

archeologia, dżuma, szkielet, farringdon